4 tips bij drempelvrees om uit je comfortzone te komen

Je wil groeien, je grenzen verleggen. Maar soms wordt de angst om iets te doen wat je heel graag wil zo groot dat het je verlangen overschaduwt, minimaliseert of zelfs volledig de kop in drukt.

Typisch

Handig truckje van de natuur, dat wel. Zo kunnen we namelijk veilig in onze comfortzone blijven. Wij mensen zijn gewoontediertjes en voelen ons prettig bij het vertrouwde. Angsten zijn reflexen om ons te beschermen, ze houden ons alert en maken ons behoedzaam. Maar soms verlammen ze. En dat is niet zonder gevaar. Als je diepste verlangens (te lang) genegeerd worden, zoeken zij een andere manier om aandacht te vragen en dit kan ons ziek maken, met depressie, burn-out of bore-out tot gevolg. Dit herken ik bij mijn klanten én weet ik uit eigen ervaring. Als angst verlamt, blijf je dus in je comfortzone en dat is soms heel jammer want net door onze comfortzone te verlaten, kunnen we groeien! Eenvoudig gezegd, maar hoe doe je dat?

Grijp je kans

Laat me een persoonlijk voorbeeld delen. Jaren geleden werd ik als Freelancer voor mijn opdrachtgever gevraagd een artikel schrijven zodat zij mij als coach in de kijker konden zetten. Dit zou op de website gepubliceerd worden en verschijnen in de nieuwsbrief. Diezelfde nieuwsbrief had mij al jaren geïnspireerd, uitgedaagd en gesteund. Ik was dan ook dankbaar en verheugd om zelf voor het eerst een eigen artikel te mogen schrijven. Ik schrijf namelijk ontzettend graag. Het is één van mijn favoriete vaardigheden. Het laadt me op en geeft me energie. Tonnen inspiratie had ik dan ook, een lange lijst met mogelijke thema’s maalde al maanden van tevoren in mijn hoofd

De deadline naderde. Ik werd steeds onrustiger. Ik had alleen verschillende halve drafts, ik kon maar niet beslissen over het thema. Wat ik schreef moest interessant, intelligent, diepgaand en vooral ook origineel zijn. Liefst een thema dat nog nooit aan bod kwam en een dat 14.000 lezers zou inspireren en vooruit helpen in het leven…

vrouw op bed met rondvliegende boeken. stress leidt tot niet meer kunnen nadenken. te veel aan je hoofd hebben

Angst saboteert

De deadline passeerde. Ik vroeg uitstel. Het was ook zo druk, een artikel schrijven ging er even niet bij. Tijdens de vakantie in alle rust zou het wel lukken, maar nee. De twijfel sloeg toe, zou schrijven dan toch niet zo mijn ding zijn? Anders was het allang klaar geweest. En als het zo veel moeite kostte, kon ik het dan wel? Ga ik mezelf belachelijk maken? Blaas ik het af? Inmiddels was ik zo beschaamd dat ik niet eens meer durfde toe te geven hoe ik er voor stond. Angst, angst, angst.

Angst om te falen, angst om afgewezen te worden en angst om zichtbaar te worden.

Gelukkig herkende ik het patroon. Ik wist dat de angst me klein hield, ik wist dat ik deze reflex altijd had als ik iets voor het eerst deed. Zo ging ik er mee om:

4 tips bij drempelvrees om uit je comfortzone te komen

4 tips

1. Blijf in contact met je verlangen

Ik zou het gewéldig vinden om af en toe een artikel te schrijven. Als ik deze drempel niet over ga, ontneem ik mezelf iets dat ik heel graag doe en waar ik heel graag in zou groeien.

2. Verlaag de lat/druk

Moet het perfect zijn? Nee, een middelmatig artikel geeft me de kans om het volgende keer beter te doen (een perfect artikel niet!). Ben ik de beste artikel schrijver? Nee, ik heb het nog nooit gedaan. Is dit erg? Nee.

3. Onderzoek eerlijk je worstcasescenario

Wat is het ergste dat kan gebeuren? Er komt geen enkele reactie en iedereen vindt het een slecht artikel. Bestaat er een artikel waar alle 14 000 lezers iets aan hebben? Nee. Elk artikel kent voor- en tegenstanders. De meeste mensen lezen het en doen er verder niets mee. Dat zijn feiten.

4. Adem diep in… en ook weer uit. En ga dan

Eens de eerste stap gezet is ontspan je en dat geeft kracht om verder te gaan. Het hoeft niet helemaal af te zijn, het hoeft niet perfect te zijn. Gewoon een begin maken en van daaruit verder sleutelen en genieten van het proces.

Ps: het artikel dat je net las, werd uiteindelijk mijn eerste artikel 😊

Als angst je toch blijft verlammen, zoek dan hulp. In je familie- of vriendenkring, bij collega, een therapeut of … een Ardeo (loopbaan)coach.

En jij, waar bij jij bang voor? Hou jij jezelf tegen de beste versie van jezelf te zijn?

Zet je graag de eerste stap? Begin bij het begin en contacteer ons voor een vrijblijvende kennismaking.

Laat je nog meer inspireren

Hoe je het beste kan omgaan met een assessment center? 13 tips
Hoe je het beste kan omgaan met een assessment center? 13 tips
Wat is een assessment center?
Wat is een assessment center?
YOLO, een excuus of een wake-up call?
YOLO, een excuus of een wake-up call?
kop koffie met tekst begin, maak een start, begin eraan,

Zet de eerste stap

Heb je nog vragen? Of wil je kennismaken?

Wij leren je graag kennen. Zo voel je ook meteen of het klikt.