People-pleasen en leidinggeven, water en vuur?

Wat als je het graag anderen naar de zin maakt? Wat als je houdt van harmonische relaties en het liefst confrontaties vermijdt. Valt dit te rijmen met leiding geven of zit je dan op de verkeerde plek?

Wie vindt het prettig om graag gezien te zijn als leiding gevende? Raise your hand. Inderdaad, iederéén. Het is een menselijke behoefte. Dit kan het ons lastig maken om onpopulaire beslissingen te nemen, weerstanden uit het team niet aan het hart te laten komen en zo meer.

Als leidinggevende doorloop je automatisch een leerschool. Er zijn vele ‘eerste keren’ en je leert al snel waardevolle lessen als:

  • Je kunt nooit goed doen voor iedereen.
  • Een boodschap kan hard binnen komen maar het is jouw taak boodschapper te zijn.
  • Je hebt een rol en bént niet je functie.

Met ander woorden:

  • Je zal ermee moeten leven dat niet iedereen fan van je is. (is dat wel zo, proficiat! Je bent een Grote uitzondering)
  • Het heeft geen zin om confrontaties uit de weg te gaan.
  • Je doet wat je moet doen als leidinggevende en dat staat los van wie je bent.
peoplepleasen en leiding geven, water en vuur 2

Zo simpel kan het dus zijn!

Maar de pleasers onder ons doorlopen die leercurve vaak niet zo heel soepeltjes. In theorie is het allemaal heel logisch en we wéten het rationeel wel. Maar toch, ons gevoel volgt niet helemaal. Nee, want als pleaser lopen we dágen te malen voordat we dat lastige gesprek aangaan. We willen een aanpak waarbij iedereen zich betrokken voelt en optimaal functioneert. Wij zijn de leidinggevende dus wij moeten het allemaal weten en onder controle hebben. En zo leggen we enorm veel druk op onszelf. Als je dan ook nog een zware workload hebt, loert een burn-out om de hoek.

Als pleaser kan je daar niet zo maar mee stoppen. Je hebt het wellicht al geprobeerd. Misschien maakte je al eens van je hart een steen en zei je waar het op stond. Of zette je je schrap in je leiderschapspak en ben je die confrontatie aangegaan. Of heb ’s avonds of in het weekend ‘foert’ gezegd en de laptop dicht gelaten en niet meer aan het werk gedacht. En als je al heel wat ervaring hebt, kan je zien dat je hierin bent gegroeid.

Maar als pleaser móet je de ander behagen. Je bent continue aan het ‘processen’ of de ander jou wel oké vindt en zo verlies je ontzettend veel energie. En als je toch iets non-pleasing hebt gedaan, krijg je er een enorm schuldgevoel of spijt van. En daar moet dan weer over gepiekerd worden. Peoplepleasing is gedrag dat uitput en uitblust. Het dooft ook de vurige kracht van inspirerend leiderschap. Wat ons betreft; water en vuur.

Werkt deze blog als een spiegel voor jou en herken je jezelf erin? Blijf dan nog even lezen.

peoplepleasen en leiding geven, water en vuur 3

Je BENT namelijk geen pleaser, je gedraagt je alleen maar zo.
Het is gedrag dat je jezelf ooit, vaak onbewust, eigen hebt gemaakt.
Maak jezelf dus niet wijs dat je ‘nu eenmaal’ zo bent.
Je kunt ook leren om andere keuzes te maken zodat je een ander een plezier kunt doen, zonder dat het móet. Keuzes die minder energie kosten en je natuurlijke impact verhogen. Waardoor je je zekerder en krachtiger voelt zodat je als leidinggevende gewaardeerd wordt vanuit zelfwaardering.

Wij ondersteunen je in je (zelf)leiderschap door middel van loopbaanbegeleiding, perfectionismecoaching, leiderschapscoaching en developmentcenters.

Wil je dit artikel met iemand delen?

Laat je nog meer inspireren

Development Centers? Een troef voor werkgever én werknemer!
Is het slim om van job te veranderen in crisistijden?
Hoe je het beste kan omgaan met een assessment center? 13 tips
kop koffie met tekst begin, maak een start, begin eraan,

Zet de eerste stap

Heb je nog vragen? Of wil je kennismaken?

Wij leren je graag kennen. Zo voel je ook meteen of het klikt.